15 februari - Reisverslag uit Tiberias, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu 15 februari - Reisverslag uit Tiberias, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu

15 februari

Door: Karin de Boer

15 Februari 2014 | Israel, Tiberias

De tweede dag van onze tour door Israël.
Zo te horen hebben we allemaal heerlijk geslapen op goede bedden.

Na een ontbijtbuffet vertrekken we om 8.30 uur met de bus. Op naar de Golan hoogte. We zien prachtig het meer van Galilea liggen. De hoofdplek van het leven van Jezus. De verhalen, de wonderen. Het meer van Galilea was en is een bron van leven, vis en water.
We rijden steeds meer naar het noorden. De lucht trekt dicht...

'Gezegend zij de naam van God' zeggen ze hier. Het is vanwege de langdurige droogte juist deze dag zo nodig dat het gaat regenen.
We rijden door Gamla gebied. 2000 jaar geleden werd al geschreven over deze plek en over hoe het eruit zag. Het ligt er vol met lavastenen.
We zetten een aantal mensen af die gaan wandelen.
Aan de voet van de Hermon, bedekt met sneeuw, liggen wijngaarden en landmijnen. We zien de heuvels van Syrië liggen.

De gids vertelt over een volk wat in deze regio leeft: de Drusen. Het is een gemeenschap met een geheim geloof. Jetro is hun profeet. We rijden door zo'n dorp heen, een onopvallende gemeenschap.
We gaan koffie drinken in verschillende restaurantjes.

We rijden de hoofdwegen zoals in de Bijbel ook de hoofdwegen liepen naar de steden toe. Wat een ruig gebied. De bloesem zit aan de bomen en we zien ook mandarijnen en citroenen aan de bomen hangen.

We zijn op de plek Caeserea Filippi de tempels stonden en Jezus vraagt aan de discipelen: 'Wie zeggen de mensen dat de Zoon des mensen is'. Petrus antwoordt: 'Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God. Mattheus 16:13-20.
Na de lunch verder langs de grens van Libanon.
We bezoeken Dan en lezen uit de Bijbel over die plek. We lopen tot boven bij het altaar, waar zoals mevrouw Bijkerk zelf zegt, ze als enige is gevallen voor het altaar.

Daarna gaan we nog varen op het meer van Galilea. Michael leest een stukje uit de Bijbel over de storm op het meer. Al is Jezus bij je, het kan stormen in je leven. Best emotioneel om dit op deze plek deze woorden te horen. We zingen met elkaar: Stel mijn vertrouwen op de Here God en sluiten af en een met een dansje.
Dan hebben we zin in eten wat weer voor ons klaar staat.
We hebben nog een fijn en gezellig moment in een zaaltje.
Daarna gaan we lekker slapen en op naar morgen.

• 16 Februari 2014 - 00:57

Rianne :

Hoi allemaal,

Wat klinkt het bijzonder wat jullie daar meemaken. Ik zit met tranen in mijn ogen te lezen omdat ik weet dat jullie hier zo ontzettend blij van worden. Jullie zitten in rottige tijden en ik hoop dat jullie hier veel troost mogen vinden. Ik wens jullie een hele mooie tijd samen met degene die jullie lief zijn ! Veel plezier vooral ! Xxx Rianne en Wim

• 16 Februari 2014 - 14:12

Els Klaassen:

mooi op het meer, de eerste keer dat wij er waren was het heel mistig kon je de overkant van het meer niet zien, de tweede keer begon het werkelijk heel hard te waaien toen we net van de boot waren het was heel indruk wekkend en dan al die vissen dan gaat de wonderbare visvangst echt leven
    groetjes Els Klaassen