20 februari - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu 20 februari - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu

20 februari

Door: Hans Hommel

20 Februari 2014 | Israel, Jeruzalem

Wij gaan weer een mooie dag tegemoet. Vrolijk gaan de stammen op nar Bethlehem. Een ontmoeting met Palestijnse christenen. In de bus naar Bethlehem rijden we langs de velden van Efratha. Een mooi uitzicht. Vanwege de grote betonnen muur, die Israël heeft geplaatst, kunnen wij niet zomaar Bethlehem binnenrijden. Deze muur heeft een lengte van ongeveer de omtrek van de provincie Utrecht en Gelderland samen. Deze opgerichte muur trekt de grens tussen Israël en het Palestijnse gebied. Voor Israël werkt deze muur zeer effectief, want sindsdien zijn er geen zelfmoordaanslagen meer geweest tot nog toe.
Bij het checkpoint stappen we allemaal uit, paspoort meenemen, en gaan wij door de zwaarbewaakte hekken Bethlehem in (de Westbank). Wij maken een korte wandeling langs de betonnen muur en brengen een kort bezoek aan een vluchtelingenkamp van de Palestijnen. Na een paar vragen van Michael aan mensen in het kamp mogen we er een stukje inlopen. Op de torens staan soldaten met karabijnen. In verband met de veiligheid nemen we ook dezelfde weg weer terug.
Daarna gaan we de Bethlehem Bible College.
De direkteur, referent Jack Sara heette ons welkom en hield in de collegezaal een toespraak over de oprichtingsgeschiedenis en het hoe en wat het werk van deze school omhelst.
Over de leerlingen, die de lessen volgen. Ook sprak een studente, Amira, ons kort toe waarom zij juist hier op deze Bijbelschool studeert.
Daarna kregen we een rondleiding door de gebouwen, een uitleg in de studio en een bezoek aan de bibliotheek, waar een studente voor ons in het Engels een christelijk lied zong.
Ook weer zo’n bijzonder element in deze reis.
Hierna gingen we hier ook lunchen.

Dan Bethlehem zelf. De bus bracht ons in het centrum van Bethlehem. Adib was er zoals gewoonlijk weer keurig op tijd bij.
De groep splitst zich hier in tweeën. De ene helft brengt een bezoek aan het kinderhuis Jemima en de andere helft, de grootste brengt een bezoek aan de geboortekerk en gaat daarna shoppen in Bethlehem.
De Jemima gangers kwamen zeer enthousiast weer terug onder de indruk van het werk dat de mensen daar verrichten bij deze gehandicapte kinderen, die zelfs door hun eigen ouders in de steek worden gelaten. De rest bracht de tijd genoeglijk door in de winkelstraatjes van Bethlehem. Heel leuk.

We zijn op tijd thuis en gaan na het eten weer naar de shelter.
Daar komt iemand van de stichting Musalaha ons iets vertellen over het werk dat zij doen.
Deze stichting probeert bruggen te bouwen tussen 2 bevolkingsgroepen, die beiden christen zijn en toch ook elkaars vijanden.
Er worden trainingskampen gehouden inde dessert, de woestijn, met kinderen, vrouwen en mannen.
Zij weten van te voren dat ze elkaar zullen ontmoeten en met elkaar moeten omgaan. Het is heel moeilijk om te leven te midden van dit conflict. Niet alleen christenen, maar ook moslims zijn welkom.
Met de afsluiting in de shelter, zingen en bidden besluiten we deze dag.

• 21 Februari 2014 - 09:12

Wilma Baldé:

Goeiemorgen vanuit een druilerig Holland,

Leuk om jullie te volgen via de reisverhalen, kijk elke dag even naar verslag!
    Zie ook steeds meer bekenden op de foto's.

Geniet nog en groet voor allemaal,
    Wilma

• 21 Februari 2014 - 17:14

Willemien:

Leuk dat we met jullie , via de mail, mee mogen reizen.
    Wij zijn er ook geweest en vonden het ook allemaal indrukwekkend.
    Hartelijke groet voor allemaal, willemien.