17 februari - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu 17 februari - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu

17 februari

Door: Eva Doddema

Blijf op de hoogte en volg

17 Februari 2014 | Israel, Jeruzalem

Vandaag gaan we op naar Jeruzalem!
We vertrekken vanmorgen om eerst naar Nazareth Village (dorp) te gaan. Dit is van Arabische christenen. Wij rijden door Kana waar Jezus veel geweest is en Zijn eerste wonder deed: water in wijn veranderen. Dit gebeurde op een bruiloft en in deze plaats zijn opvallend veel bruidsmodezaken... De chauffeur die ook christen is woont hier ook. In Kana is 75 % moslim en 25 christen. Het aantal christenen is hier dus opvallend hoog vergeleken bij de rest van Israel!
We zien veel waterreservoirs op het dak van de huizen, deze worden door de zon verwarmd: Arabische zijn vaak zwart en Joodse zijn wit. Er staan hier ook veel kerken, ook al veel meer dan in de rest van het land.

We bezoeken Nazareth Village.
Op deze plaats was in Jezus' tijd een boerderij. Er is daar een wijnpers gevonden die dateert uit de tijd van Jezus. Eerst toont de gids ons een tweesnijdend scherp zwaard wat we natuurlijk vanuit de Bijbel kennen. Hij vertelt over de kruisdood: de gekruisigden sterven een wrede dood door verstikking. Er zijn heel veel mensen op deze wijze gedood door de Romeinen. We lopen vervolgens door een soort tuin die is omgebouwd tot een omgeving waar Jezus is opgegroeid. We zien een graf: hierin bevinden zich verschillende nissen: als men begraven was, werden de botten na een jaar in een zgn. Knekelkist gelegd en in een nis gedaan zo kon een familiegraf lang worden gebruikt.
Alleen de rijke mensen hadden een dergelijk graf, de armen werden in de grond begraven.
Vervolgens zien we de plek waar de wijnpers is gevonden en krijgen er uitleg over.Omdat men in Jezus' tijd samen de wijnoogst binnenhaalde en verwerkte is het vrijwel zeker dat Jezus hier van de wijn gedronken heeft en mee heeft geperst: dit gebeurde dus met de voeten.
We zien een vrouw in kleren van die tijd, Hanna, die met een heel eenvoudig werktuig aan het weven is. De wol wordt met natuurlijke middelen geverfd zoals bijv met walnoten voor een bruingrijze kleur, slakkenslijm voor een rode kleur e.d.
Verder zien we oude werktuigen die in die tijd werden gebruikt, ze werden vaak van basalt gemaakt zoals een boor, vijl om hout te slijpen en we zagen ook een schaaf die in 2000 jaar eigenlijk nog hetzelfde is gebleven!
Dan komen we bij de synagoge: dit was een ontmoetingplek. Op een tafel ligt de Thora-rol en staan er oliekruikjes.
Het verschil tussen de synagoge en de tempel is dat in de tempel geofferd werd en de synagoge niet, de synagoge is een heilige plaats omdat hier Gods Woord verkondigd wordt.
Jezus las vaak voor uit de Thora en onderwees de mensen.
Lukas 4 wordt gelezen, in dit gedeelte leest Jezus uit de Thora.
Vervolgens geeft onze gids een getuigenis hoe hij tot geloof is gekomen en welke problemen hij hier tegenkomt.
Het is zo mooi om te zien hoe hij, ondanks deze problemen kracht van God ervaart!
We krijgen ook en olielamp die symbolisch laat zien dat wij christenen lichtdragers zijn.
Tot slot kunnen we in een winkeltje souvenirs kopen: hiermee steunen wij de Arabische christenen.
Inmiddels is het tijd voor de lunch en we zullen deze in stijl gebruiken: er staat namelijk een heerlijke Bijbelse lunch voor ons klaar. Met olijven, gezuurd brod, chips met dip van hysop, gemalen kikkererwten e.d. met als dessert appel met dadelhoning-dip. We laten het ons prima smaken!

Vervolgens weer in de bus, we komen langs de Opstandingskerk en gaan nu op naar Jeruzalem! Dezelfde weg die Jezus ooit ook gegaan is!
We komen langs de steilte waar men Jezus heeft getracht vanaf te werpen, ook de berg der Verheerlijking en het Gilboagebergte waar Saul gesneuveld is.
We rijden een eind langs de grens met Jordanie waar ook de rivier de Jordaan stroomt, om vervolgens de Westbank binnen te rijden.
Omdat we goed op tijd zijn vertrokken, compliment voor de discipline van de 43 reizigers!!, slaan we af om de plek te zien waar Johannes Jezus doopte in de Jordaan.
Dan komen we in een woenstijngebied met bergen waar Ps 121 wordt gelezen: Ik hef mijn ogen op naar de bergen...." Dit gebied was voor de bedevaartgangers gevaarlijk vanwege rovers e.d.. Zo'n Psalm komt dan helemaal tot leven in dit gebied.
We zien bedoeinententen, deze zien er erg arm uit.

Dan naderen we de Olijfberg en zien de berg Sion. Deze is lager dan de andere bergen. Jerizalem is op een steile heuvel gebouwd die lager is dan de andere heuvels waardoor men uit het zicht lag van de vijand en toch de vijand die naar boven wilde klimmen met stenen e.d. te lijf kon gaan.
Dan zien we de bekende gouden koepel van Jeruzalem en rijden naar een kerk in de vorm van een traan: Jezus weende over Jeruzalem, daar zingen we gezamenlijk Abba Vader. Hier vlakbij ligt Gethsemane met een kerk ernaast die we ook bezoeken.
Vervolgens onder aan de Olijfberg langs het tempelplein, de oude stad naar ons hotel, het Tower hotel waar we de sleutel van onze kamer ontvangen.

Na een heerlijke maaltijd gaan we naar de schuilkelder, niet vanwege gevaar maar omdat dit een rustige plek is. Hier wordt je er toch wel met de neus op gedrukt hoe zeer men leeft met gevaar!
We zingen een aantal liederen en Psalm 125 wordt gelezen: zoals er rondom Jeruzalem bergen zijn ter bescherming wil onze God beschermend rondom ons zijn. Dit betekent niet dat alles precies gaat zoals wij misschien zouden willen maar God zorgt voor ons!
We bespreken tot slot nog het programma voor de volgende dag.
Zo is er weer een einde gekomen aan deze heel bijzondere dag waarin we samen in Jeruzalem mochten komen! We kijken uit naar morgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 953
Totaal aantal bezoekers 22329

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 24 Februari 2014

14-24 februari 2014

Landen bezocht: