18 februari - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu 18 februari - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van ermelonaarisrael2014 - WaarBenJij.nu

18 februari

Door: Hans Nuberg

18 Februari 2014 | Israel, Jeruzalem

Vanochtend vroeg opgestaan en heerlijk geslapen in ons nieuwe verblijf gedurende 6 dagen Jeruzalem. We verblijven in het Jeruzalem Tower Hotel wat gelegen is vlak bij het oude centrum. De komende dagen zullen wij vanuit deze lokatie veelal te voet de nodige excursies maken.
Vanochtend opgestaan met een strak blauwe hemel, het belooft een mooie zonnige dag te worden. Michael geeft aan dat we vanochtend als groep een strak programma zullen afwerken en dat we ons aan de tijd dienen te houden. Hij geeft aan dat we, gezien het strakke schema, niet te veel tijd hebben voor sanitaire stops, foto's maken etc etc.

Na het uitgebreide ontbijt zijn we op pad gegaan. Vanuit het hotel zijn we richting de oude stadsmuur gelopen in de richting van Bethesda. Onderweg langs een plaats gelopen, die door een Britse officier als Golgotha ( schedelplaats ) werd geindentificeerd De plaats waar Jezus werd gedood door de haat, maar zelfs in het uur van Zijn dood beantwoordde hij de boosaardigheid van Zijn vijanden nog met het gebed: "Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen" (Lucas 23:34). De schedelplaats was een plek waar diverse executies hebben plaatsgevonden. Ter dood veroordeelden werden met gebonden handen op de rug, met het hoofd naar beneden van de rots geduwd. De plaats die Michael ons wijst betreft een rots waar met enige fantasie de vorm van een menselijk schedel is te zien. Of dit ook daadwerkelijk de plek is geweest waar het kruis van Jezus heeft gestaan?

Het badwater van Bethesda. Hier vinden we Jezus als de ware Geneesheer. Hier koos Hij onder vele zieken die ene invalide man uit. Misschien vragen we ons af waarom? Dat kan niet alleen zijn geweest omdat deze man reeds achtendertig jaar ziek was, maar omdat zijn ziel ziek was door de zonde. Dat is op te maken uit de woorden die Jezus sprak " Zondig niet meer, opdat u niet iets ergers overkome" (Joh. 5:1 4)
Vervolgens hebben wij de Via Dolorosa met elkaar gelopen. Tijdens deze wandeling zagen wij Jezus in de geest voor ons op Zijn weg naar Golgotha, beladen met het kruis. Via Dolorosa, deze weg van smarten. Geen enkele kreet of klacht, geen zucht, geen woord van opstandigheid tegenover Zijn Vader. Geen verwijt aan hen die Hem hadden verlaten of aan hen die Hem hadden bespot.

Het graf van Christus. Op deze plaats legt Michael uit dat meerdere kerken een deel van deze plek claimen. We zien ook daadwerkelijk tijdens het afdalen naar het graf meerdere ruimtes/kerken die gesitueerd zijn naast en boven elkaar. Om de goede orde te bewaren worden deze kerken/geloofsrichtingen door onze Moslimbroeders bewaakt.
De grafkerk is gelegen boven de plaats, waarvan wordt aangenomen, dat dit de meest aannemelijke plaats is waar het kruis van Jezus heeft gestaan. Deze plaats wordt ook door Michael aangewezen. In de rots waarboven een altaar is gemaakt, zien we ook een gat gehouwen waar het kruis van Jezus in heeft gestaan. We zien ook rijen mensen staan die op deze plaats knielen onder het altaar en hun hand in het gat steken. Een plek om stil van te worden.
De grafkerk kwam over als een plaats die, gezien onze tradities/gewoontes, nogal erg nadrukkelijk en uitbundig was opgesierd met diverse symbolen van goud/zilver en andere kostbaarheden. Het geheel maakte een protserige indruk.
Vervolgens nam Michael ons mee naar een Lutherse kerk waar wij nog enkele psalmen hebben gezongen en konden genieten van een prachtige akoestiek.
Na onze zangkwaliteiten ten gehore te hebben gebracht richting Klaagmuur gelopen. Mannen hebben gescheiden van de vrouwen hun eigen deel van de muur. Ik kon het toch niet laten even de muur aan te raken. De Klaagmuur wordt door de Joden gezien als het heilige der heiligen. Dichter bij God kun je niet komen.
Inmiddels was het lunchtijd geworden.

Het middag programma kon evt vrij worden besteed. Onze groep heeft de oude stad van David bezocht. Tevens hebben wij de watertunnel van Hiskia gelopen. Aan het einde van de achtste eeuw v. Chr. Bouwde koning Hiskia vanwege dreiging die uitging van de Assyriërs een circa 533 m lang ondergronds kanaal, tussen ca 60 cm breed en 1.60 m. hoog. De watertunnel diende om de stad te voorzien van water tijdens een evt beleg.
Na het overheerlijke avondbuffet en nadat alle buikjes waren gevuld hebben wij deze fantastische dag afgesloten met psalm 122 en het zingen van enkele psalmen/liederen.

• 19 Februari 2014 - 13:53

Pim En Henny Foppen:

Fijn dat jullie het allemaal zo naar de zin hebben, en heel bijzonder om al die plaatsen te bezoeken, waar eens Jezus heeft gelopen. Nog mooie en fijne dagen. groet Pim en Henny

• 19 Februari 2014 - 22:29

Jan Willem Jonker:

Dag Hans
    Je klonk aan de telefoon al erg enthousiast, maar je verhaal is ook doordrenkt van enthousiasme.
    Aan de foto's te zien is de hele groep onder de indruk van alle zaken en plaatsen die jullie te zien krijgen.
    We gaan graag op je uitnodiging in om binnenkort je reisverslag te horen aan de hand van foto's die je samen met Ellen gemaakt hebt.
    Hartelijke groeten uit Ermelo (aan alle leden van jullie reisgezelschap)
    Ada en Jan Willem Jonker